neděle 3. července 2016

...v šeru chrámu

Narazila jsem na nádherný citát P. Marka Orko Váchy,
který jsem chtěla přidat sem do "nedělních doteků".
Hned se mi vybavila gotická klenba...Hledala jsem nějakou svou starší fotku.
Ale včera na ČR Vltava na mě vykoukla tato nádherná fotografie od Josefa Sudka.
S pozvánkou na unikátní výstavu, na kterou bych hned vyrazila...
Zdroj fotografie:  http://www.sudek-atelier.cz/cz/aktualni-vystava.html


Dosud nevystavované a nepublikované fotografie 
Josefa Sudka z Chrámu sv. Víta ze 40. let minulého století
z archivu Ústavu dějin umění Akademie věd, 
 jsou do konce srpna vystaveny pod názvem 
V šeru chrámu
 v pražském Ateliéru Josefa Sudka v ulici Újezd na Malé Straně.

„A já tam najednou dopoledne vešel a koukám: všechno je… 
ohromná atmosféra věcí. Já jsem zatím architekturu v té velikosti neviděl. ...
 A najednou jsem věděl, že tady něco je. 
Víte, pro mě to dělalo dojem spíš jako zátiší než jako architektura.”
  Josef Sudek

Ateliér Josefa Sudka - aktuální výstava tady.
Více na ČR Vltava tady. 

"Setkání s krásou nemůže člověka nezasáhnout,
ať je to krása přírody nebo krása architektruy či krása gregoriánského chorálu,
to všechno vede ke Kráse samotné....
Každý kostel, zdá se mi, je modlitba v kameni,
je v tom vzkaz řemeslníků, kteří chtěli nám,
budoucím generacím, sdělit svůj příběh, své poselství.
Nejen nebesa vypravují o Boží slávě. Umělecká díla též,
jinak a silněji."
Marek Orcho Vácha

/KT č. 24, V rozhovoru "Večer, v němž se vytrácí rozdělení na "my" a "oni"/

2 komentáře:

  1. Úžasná fotografie ... mám ráda pana Sudka ... slova pana Váchy - Setkání s krásou ... snad se to ani líp nedá napsat..
    Taky bych na výstavu vyrazila a nemohu .....
    Martinko, držím palce a díky za váš krásný blog ☼ !
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  2. Jarko, díky!
    Fotografie Josefa Sudka máme u nás doma taky moc rádi...A tyhle fotky "Svatovítské" musí být úžasné! Tak třeba někdy:).

    OdpovědětVymazat